måndag 29 september 2014

Virtual reality

VR, Virtual reality, är en genre som påminner om science fiction och dystopier. Nivå 13 av KG Johansson tillhör den genren. Det är böcker som handlar om när datorvärlden på något vis sammankopplas med det verkliga livet. Två andra sådan böcker är Spelets fångar av Bitte Havstad och Erebos av Ursula Poznanski.














Nivå 13 handlar om 13-årige Jim som älskar att spela dataspel. Det är ett sätt för honom att komma bort från de vardagliga problemen, pappan och mamman som kanske ska skiljas, den nye otrevlige mannen som träffar hans mamma, mobbaren Olle som då och då spöar upp Jim.

När det kommer  ett nytt virtual reality-spel vill han ha det. Han har testat det i en spelbutik och det visar sig att han är en av de bästa i Sverige. Det är jättedyrt men eftersom han är så bra får han ett av spelutvecklarna. Villkoret är att de får göra en film om Jim och hans omgivning.

Spelet är en vagga som påminner om en kista. I den halvligger man och spelar. När man spelar känner man som man är med i den världen där spelet pågår. De ska ta sig igenom 12 nivåer men Jim har fått en specialmodell som har 13 nivåer. Vad händer vid den 13 nivån?

Det är en spännande och ganska lättläst bok. Man får följa Jim i spelet, i skolan och i hemmet. Tänk om det är så att man blir fast i spelet och själv måste uppleva farorna och överlista dem för att få komma tillbaka till verkligheten.

Dataspel, mobbing, självförtroende, trots bara 168 sidor innehåller den mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar